+36 22 353 618    H: zárva, K,Cs: 10-17, Sze: 10-19, P:10-18, Szo 9-12 a hónap első szombatja. 2091 Etyek, Alcsúti út 1.       e-mail: konyvtar@etyek.hu    

KÖNYVTÁRISMERETI FOGLALKOZÁS 3. OSZTÁLY

Érkezés és Köszöntés (5 perc)

Bemutatkozom a gyerekeknek, elmondom, hogy a célom, hogy a könyvtár tereit, részeit, funkcióját megismerjék.

I. Ráhangolódás (5 perc)

Beszélgetés, előzetes tudás felmérése: Ki nem járt még a könyvtárban? Ki van beiratkozva? Mit lehet itt csinálni? És hogyan kell viselkedni?

II.  Asszociációs játék

Egy babzsákkal dobálunk körben állva: bármit mondhatsz, ami a könyvekről, vagy a könyvtárról eszedbe jut!

III. Jelentésteremtés

IV. Könyvtári séta

Az elején ismertető a játék foglalkozásról és arról, hogy érdemes figyelni, mert 2 csapatban fognak versenyezni és a kérdésekre a válaszok mos a séta alatt elhangozhatnak!

A könyvtár bemutatása:

  1. fogadó tér
  2. folyóirat olvasó: havilapok, hetilapok, napilapok
  3. kölcsönző pult: beiratkozni is itt kell, olvasójegyek megmutatása, szabályok
  4. felnőtt könyvtár (ami egyben olvasóterem is): szabadpolcos tér, szépirodalom, szakirodalom, szótárak, kamasz polc, kézikönyvtár
  5. gyermek és ifjúsági: versek, kezdő olvasók könyvei, foglalkoztatók, baba-láda, gyermek szakirodalom, német nyelvű mesekönyvek
  6. közösségi tér
  7. zárt raktár (titkos)

Kérdések:

  • A könyvtárban hogyan találjuk meg azt a könyvet, amire szükségünk van?
  • A könyvtárban a könyv helyét a könyv gerincén is feltüntetik. Ez az azonosító egy betűből és egy kétjegyű számból áll. A betű a szerző vezetéknevének kezdőbetűje, a szám pedig a szerzők nevének ábécé szerinti sorrendjében nő. Tudja-e valaki mi ez az azonosító? (Raktári jelzet: szakjel és cutter szám)
  • Mit lehet még csinálni a könyvtárban az olvasáson kívül? Itt elhangozhat, hogy pihenni, házi feladatot megoldani, nyomtatni, a számítógépeket iskolai feladatok megoldására, tanulásra, keresésre használhatják.

V. Reflektálás:

Feladatok

 könyvesbolt, könyvtár, otthoni könyvespolc hasonlóságai, különbségei

Felismerés a képek alapján: A, B, C

Elvárható válaszok:

  • könyvesbolt: itt a legfrissebb könyveket árulják; az itt található könyveket nem lehet kölcsönözni; a kiválasztott könyveket ki kell fizetni; a megvásárolt könyv az enyém marad; a választásban eladók segítenek.
  • könyvtár: itt régi és új könyvek is megtalálhatók; a kiválasztott könyveket ki kell kölcsönözni; az elolvasott könyveket vissza kell vinni; a könyvtárba be kell iratkozni; a választásban könyvtárosok segítenek.
  • otthoni könyvespolc: kevesebb könyv van az otthoni könyvespolcon, mint a könyvesboltban vagy a könyvtárban; kapott vagy vásárolt könyvek vannak rajta; az itt található könyvek az enyémek maradnak; nem lehet rajta könyvtári könyv, mert azokat külön kell tartani, hogy ne felejtsem el határidőre visszavinni a könyvtárba; megbízható barátomnak én is kölcsön adhatom, de azért nem kell beiratkozni.

Milyen terekre, részekre osztjuk a könyvtárat?

  • Emlékezetből listázni, ki mire emlékszik (min. 5 db).
  • Húzni egy részleg-kártyát és megmutatni. 

 Activity: könyvtári tevékenység eljátszása úgy, hogy a többieknek ki kell találnia:

  • könyv kölcsönzés
  • folyóirat olvasás
  • számítógép használat
  • könyv keresés/ válogatás

Rajzolni: könyvjelző, könyvmoly, mesekönyv, bagoly

Bean videó

Miután megnéztük a filmet, röviden beszéljük meg, mit láttunk! Hol játszódik a történet? (Könyvtárba megy, valószínűleg olyan könyvtárba, ahol régi könyveket őriznek. Ide kutatók járnak.) Feladatotok az, hogy írjátok le a feladatlapra (mellékletben) a látottak alapján, mit nem szabad tennünk a könyvtári könyvekkel! Mi az, amit helyesen tesz, illetve helytelenül a filmben Mr. Bean? Ez a feladat verseny. A feladatlapra a csapat nevét is írjátok fel! Kérem, hogy jelezze az a csapat, aki elsőként elkészült, mert ők fogják ismertetni a megfejtéseket! Minden választ más csapattag olvasson fel! A többiek ellenőrizzék, mit írtak! Ha nem jó szerintetek a megfejtés, ismertessétek, ti mire gondoltatok, vagy egészítsétek ki, ha hiányos! Minden csapat magának rögzítse a pontokat! Minden jó megoldás 2 pontot ér. Összesítsétek, s diktáljátok be a segítőmnek pontjaitokat! (Tudja, hogy a könyvtárban csendben kell lenni? Ne zavarjunk mást, aki ott dolgozik! Ez helyes viselkedés. Kesztyűt húz, könyvjelzőt használ, ez is helyes. Átrajzolja a képet, rátüsszent, összefirkálja, lefesti a firkálást, összecsukja és így a lapok összeragadnak, kitépi a két lapot, kimetszi a széleit és így minden lapot átvág. Tönkreteszi az egész könyvet. Kicseréli, így másra fogja a rongálást. Ez mind helytelen.) Szerintetek valóban ilyen vicces helyzet volna-e, ha ez a szituáció a valóságban is előfordulna? (Természetesen a válasz: nem.) Ki emlékszik arra, hogyan derül ki a film végén Mr. Bean csalása? (Visszajön a könyvjelzőért, amit a rongált könyvben hagyott.) Örülök, hogy ilyen figyelmesek voltatok, s mindenki megjegyezte, hogy mit nem szabad tennünk a könyvekkel.

 Beiratkozás: helyes-helytelen állítások, igaz-hamis:

 Kérdések, válaszok:

  •  Akkor kölcsönözhetek, ha beiratkoztam a könyvtárba? igaz
  • A könyvtárban megvásárolhatom a könyveket? hamis
  • Bármeddig lehetnek nálam a kikölcsönzött könyvek? hamis
  • A könyvtárban zenét is hallgathatok? igaz
  • Aláhúzhatok, színezhetek a könyvtári könyvekben? hamis
  • A kölcsönzési határidőt meghosszabbíthatom? igaz
  • A könyvtárban megehetem az uzsonnámat? hamis

 

A feladatlapon szereplő találós kérdések:

  • Egymás mögött áll negyven katona, egyiknek sincs puskája, szuronya, hogyha mindeniket megismered, el tudod olvasni a könyveket. (betűk)
  • Van szavam, de nincsen hangom, nem aluszom, nem eszem. Bármikor, ha kedved tartja, jól mulathatsz énvelem. (könyv)
  • Melyik tű nem szúr? (a betű)
  • Melyik tűbe nem fűznek cérnát? (a betűbe)
  • Borítója puha vagy kemény, betűket rejt lapjai belsején, azokból állnak össze a történetek, melyeket este olvasnak föl neked. (könyv)
  • Egymás után jönnek sorban, a szavak belőlük formálódnak, Az egyiken pont, a másikon vessző, és olyan is van, amelyik kettős. (betű)
  • Lehet füles, lehet macska, hogy ha repül nincsen hangja, jelképe a bölcsességnek, nagyfejű, mondja a verébnek. (bagoly)

 

Az olvasás előnyei:

  • bővíti a szókincset: A szókészlet bővítésével pontosabban, kifejezőbben és választékosabban öntheted mondatokba gondolataid és érzéseid.
  • fokozza a koncentrációs készséget
  • fejleszti a memóriát
  • edzés az elmének (főleg idős korban)
  • ingyenes vagy kedvező árú szórakozási lehetőség
  • önképzés, tanulási lehetőség
  • idegennyelvi készségek fejlesztése

 

Könyvek 9-10 éveseknek:

Astrid Lindgren: Juharfalvi Emil

Egy ropi naplója

Erich Kästner: Emil és a detektívek, A repülő osztály

Fekete István: Bogáncs

Bálint Ágnes: Szeleburdi család

 

Ajándékok:

könyvjelzők, Garfield Magazin

Close Menu