KÖNYVTÁRISMERETI FOGLALKOZÁS 3. OSZTÁLY
Érkezés és Köszöntés (5 perc)
Bemutatkozom a gyerekeknek, elmondom, hogy a célom, hogy a könyvtár tereit, részeit, funkcióját megismerjék.
I. Ráhangolódás (5 perc)
Beszélgetés, előzetes tudás felmérése: Ki nem járt még a könyvtárban? Ki van beiratkozva? Mit lehet itt csinálni? És hogyan kell viselkedni?
II. Asszociációs játék
Egy babzsákkal dobálunk körben állva: bármit mondhatsz, ami a könyvekről, vagy a könyvtárról eszedbe jut!
III. Jelentésteremtés
IV. Könyvtári séta
Az elején ismertető a játék foglalkozásról és arról, hogy érdemes figyelni, mert 2 csapatban fognak versenyezni és a kérdésekre a válaszok mos a séta alatt elhangozhatnak!
A könyvtár bemutatása:
- fogadó tér
- folyóirat olvasó: havilapok, hetilapok, napilapok
- kölcsönző pult: beiratkozni is itt kell, olvasójegyek megmutatása, szabályok
- felnőtt könyvtár (ami egyben olvasóterem is): szabadpolcos tér, szépirodalom, szakirodalom, szótárak, kamasz polc, kézikönyvtár
- gyermek és ifjúsági: versek, kezdő olvasók könyvei, foglalkoztatók, baba-láda, gyermek szakirodalom, német nyelvű mesekönyvek
- közösségi tér
- zárt raktár (titkos)
Kérdések:
- A könyvtárban hogyan találjuk meg azt a könyvet, amire szükségünk van?
- A könyvtárban a könyv helyét a könyv gerincén is feltüntetik. Ez az azonosító egy betűből és egy kétjegyű számból áll. A betű a szerző vezetéknevének kezdőbetűje, a szám pedig a szerzők nevének ábécé szerinti sorrendjében nő. Tudja-e valaki mi ez az azonosító? (Raktári jelzet: szakjel és cutter szám)
- Mit lehet még csinálni a könyvtárban az olvasáson kívül? Itt elhangozhat, hogy pihenni, házi feladatot megoldani, nyomtatni, a számítógépeket iskolai feladatok megoldására, tanulásra, keresésre használhatják.
V. Reflektálás:
Feladatok
könyvesbolt, könyvtár, otthoni könyvespolc hasonlóságai, különbségei
Felismerés a képek alapján: A, B, C
Elvárható válaszok:
- könyvesbolt: itt a legfrissebb könyveket árulják; az itt található könyveket nem lehet kölcsönözni; a kiválasztott könyveket ki kell fizetni; a megvásárolt könyv az enyém marad; a választásban eladók segítenek.
- könyvtár: itt régi és új könyvek is megtalálhatók; a kiválasztott könyveket ki kell kölcsönözni; az elolvasott könyveket vissza kell vinni; a könyvtárba be kell iratkozni; a választásban könyvtárosok segítenek.
- otthoni könyvespolc: kevesebb könyv van az otthoni könyvespolcon, mint a könyvesboltban vagy a könyvtárban; kapott vagy vásárolt könyvek vannak rajta; az itt található könyvek az enyémek maradnak; nem lehet rajta könyvtári könyv, mert azokat külön kell tartani, hogy ne felejtsem el határidőre visszavinni a könyvtárba; megbízható barátomnak én is kölcsön adhatom, de azért nem kell beiratkozni.
Milyen terekre, részekre osztjuk a könyvtárat?
- Emlékezetből listázni, ki mire emlékszik (min. 5 db).
- Húzni egy részleg-kártyát és megmutatni.
Activity: könyvtári tevékenység eljátszása úgy, hogy a többieknek ki kell találnia:
- könyv kölcsönzés
- folyóirat olvasás
- számítógép használat
- könyv keresés/ válogatás
Rajzolni: könyvjelző, könyvmoly, mesekönyv, bagoly
Bean videó
Miután megnéztük a filmet, röviden beszéljük meg, mit láttunk! Hol játszódik a történet? (Könyvtárba megy, valószínűleg olyan könyvtárba, ahol régi könyveket őriznek. Ide kutatók járnak.) Feladatotok az, hogy írjátok le a feladatlapra (mellékletben) a látottak alapján, mit nem szabad tennünk a könyvtári könyvekkel! Mi az, amit helyesen tesz, illetve helytelenül a filmben Mr. Bean? Ez a feladat verseny. A feladatlapra a csapat nevét is írjátok fel! Kérem, hogy jelezze az a csapat, aki elsőként elkészült, mert ők fogják ismertetni a megfejtéseket! Minden választ más csapattag olvasson fel! A többiek ellenőrizzék, mit írtak! Ha nem jó szerintetek a megfejtés, ismertessétek, ti mire gondoltatok, vagy egészítsétek ki, ha hiányos! Minden csapat magának rögzítse a pontokat! Minden jó megoldás 2 pontot ér. Összesítsétek, s diktáljátok be a segítőmnek pontjaitokat! (Tudja, hogy a könyvtárban csendben kell lenni? Ne zavarjunk mást, aki ott dolgozik! Ez helyes viselkedés. Kesztyűt húz, könyvjelzőt használ, ez is helyes. Átrajzolja a képet, rátüsszent, összefirkálja, lefesti a firkálást, összecsukja és így a lapok összeragadnak, kitépi a két lapot, kimetszi a széleit és így minden lapot átvág. Tönkreteszi az egész könyvet. Kicseréli, így másra fogja a rongálást. Ez mind helytelen.) Szerintetek valóban ilyen vicces helyzet volna-e, ha ez a szituáció a valóságban is előfordulna? (Természetesen a válasz: nem.) Ki emlékszik arra, hogyan derül ki a film végén Mr. Bean csalása? (Visszajön a könyvjelzőért, amit a rongált könyvben hagyott.) Örülök, hogy ilyen figyelmesek voltatok, s mindenki megjegyezte, hogy mit nem szabad tennünk a könyvekkel.
Beiratkozás: helyes-helytelen állítások, igaz-hamis:
Kérdések, válaszok:
- Akkor kölcsönözhetek, ha beiratkoztam a könyvtárba? igaz
- A könyvtárban megvásárolhatom a könyveket? hamis
- Bármeddig lehetnek nálam a kikölcsönzött könyvek? hamis
- A könyvtárban zenét is hallgathatok? igaz
- Aláhúzhatok, színezhetek a könyvtári könyvekben? hamis
- A kölcsönzési határidőt meghosszabbíthatom? igaz
- A könyvtárban megehetem az uzsonnámat? hamis
A feladatlapon szereplő találós kérdések:
- Egymás mögött áll negyven katona, egyiknek sincs puskája, szuronya, hogyha mindeniket megismered, el tudod olvasni a könyveket. (betűk)
- Van szavam, de nincsen hangom, nem aluszom, nem eszem. Bármikor, ha kedved tartja, jól mulathatsz énvelem. (könyv)
- Melyik tű nem szúr? (a betű)
- Melyik tűbe nem fűznek cérnát? (a betűbe)
- Borítója puha vagy kemény, betűket rejt lapjai belsején, azokból állnak össze a történetek, melyeket este olvasnak föl neked. (könyv)
- Egymás után jönnek sorban, a szavak belőlük formálódnak, Az egyiken pont, a másikon vessző, és olyan is van, amelyik kettős. (betű)
- Lehet füles, lehet macska, hogy ha repül nincsen hangja, jelképe a bölcsességnek, nagyfejű, mondja a verébnek. (bagoly)
Az olvasás előnyei:
- bővíti a szókincset: A szókészlet bővítésével pontosabban, kifejezőbben és választékosabban öntheted mondatokba gondolataid és érzéseid.
- fokozza a koncentrációs készséget
- fejleszti a memóriát
- edzés az elmének (főleg idős korban)
- ingyenes vagy kedvező árú szórakozási lehetőség
- önképzés, tanulási lehetőség
- idegennyelvi készségek fejlesztése
Könyvek 9-10 éveseknek:
Astrid Lindgren: Juharfalvi Emil
Egy ropi naplója
Erich Kästner: Emil és a detektívek, A repülő osztály
Fekete István: Bogáncs
Bálint Ágnes: Szeleburdi család
Ajándékok:
könyvjelzők, Garfield Magazin